Návyky ve školce

Autor obrázku: Navy Hale Keiki School

Všechny děti navštěvující mateřskou školku si v tomto zařízení nejen užijí spousty legrace, ale také se naučí mnoho užitečných věciček. Každá školka má svůj vlastní výukový program, kterým se snaží formou her a obrázků, děti naučit základní návyky, jež by mělo dodržovat každé dítko.

Naučí se, jak se zapojit do kolektivu ostatních dětí, hrát si a dělit se s nimi o hračky. Nerušit ostatní děti při jídle, nebo neubližovat jinému dítěti je také samozřejmostí pro danou věkovou kategorii dané třídy.

Některé děti, které doma odmítají konzumovat například maso nebo ovoce a zeleninu, se při jídle ve školce snaží tento hendikep odbourat. Vidí totiž ostatní děti, které jí vše, a snaží se je napodobovat nebo dokonce soutěží o to, kdo si víckrát půjde přidat nebo toho daného jídla sní nejvíce. Dalším důležitým faktorem, který se děti naučí dělat automaticky je, že si jdou umýt ručičky po té co přijdou z toalety, nebo z procházky či hraní si na hřišti na pískovišti.

Uklízení hraček je v každé školce velmi důležitým aspektem, a proto paní učitelky (učitelé) vyžadují od dětí, aby si po sobě hračky s nimiž si v dané chvíli hrály, uklidily na místo jim určené, nebo je předaly dalšímu spolužákovi.

Naučí se používat nůžky, lepidlo, stejně jako vytváření různých výtvorů, při nichž vzniká mnoho nepořádku. Proto i zde je nutné, aby si dítě umělo tento nepořádek uklidit a odnést ho do koše, popřípadě zaklidit své pracovní pomůcky na jejich určené místo v třídě.

V době, kdy jdou děti odpočívat nebo dokonce i spinkat, musí děti dodržovat samostatné převlékání do pyžámka, nebo odpočívat na lůžku tak, aby nerušily ostatní děti, které usnou. Proto i vedení těchto mateřských školek apeluje na rodiče, aby své děti nechávali oblékat a svlékat samotné, bez jakékoli asistence a naučili se tak samostatnosti.

Autor obrázku: Mats Eriksson

Dochvilnost je také velmi důležitým aspektem pro správný chod školky, protože každá školka se snaží dodržovat jakýsi rozpis předem daných aktivit, a pokud dítko přijde pozdě, musí čekat, než bude moci být zapojeno do této aktivity a je samozřejmostí, že může být zklamané, pokud o tuto aktivitu přijde. Tato otázka je ale spíše problémem rodičů, než – li samotných dětí. Proto raději, milý rodičové, vyrazte na cestu do školky s dostatečnou rezervou, aby pak nebylo nutné dítko ve školce utěšovat a na úkor ostatních dětí posunovat výuku psaní křestního jména, nebo počítání.

Při procházkách se celá třída učí, jak správně přecházet přes přechod, nebo jak se chovat v přítomnosti jiných dospělých.

Většinu těchto návyků by však měly mít zažité děti již z domova a jejich dodržování již nebývá takovým problémem. Proto se, milý rodičové, nespoléhejte, že všechno Vaše dítě naučí ve školce. To musíte, hlavně, Vy, být příkladem a snažit se mu vštěpovat tyto návyky již odmala.

Dětské kroužky

Dětské kroužky

Mnoho dětí, jak větších, tak i těch menších, má mnoho aktivit doma i mimo domov. Doma se většinou věnují hraní a dovádění, mnohdy se baví i tím, že „zlobí“ rodiče a mladší sourozence.

Autor obrázku: Zorka Ostojic Espinoza

Mimo domov se rádi věnují podobným aktivitám, ale dost často se setkáváme i s tím, že přihlásíte Vaše dítě do různých zájmových kroužků. Nejenže si procvičují například své dovednostní umění, ale zároveň se mohou věnovat věcem, které mají rádi a baví je.

Je mnoho různých nabídek ohledně dětských kroužků a to od skautu, sportovních aktivit jako hokej, fotbal a příbuzné sporty, skoky na lyžích v horských oblastech, dokonce i taneční kroužky či atletika. Pokud mají děti hudební sluch, mohou navštěvovat kroužky organizované hudebními školami, jak soukromé tak i skupinové.

Existují však také dětské kroužky zaměřené na zručnost, jako výroba keramiky a podobných uměleckých aktivit. Děti v těchto kroužcích mají možnost setkávat se s dalšími dětmi, naučit se spolupracovat, vyrábět různé výrobky a vytvářet něco nového a krásného.

Autor obrázku: Duncan Hull

Stejně tak se při sportovních aktivitách naučí, jak se má správně daný sport provádět, jak se nezranit, ale zároveň být v něčem dobrý a mít v tom také i dobré výsledky. Nejenže jim tyto kroužky dokáží dodat tolik důležité sebevědomí, které je ku prospěchu jejich dětskému vývoji.

Při výběru často rodiče i děti zohledňují finanční požadavky jednotlivých druhů těchto zájmových dětských kroužků. Pokud budete volit vhodný kroužek pro Vaše dítě, volte rozvážně a podle toho, co Vaše dítě baví. Nemělo by se věnovat něčemu, co ho nebaví.

Existuje tolik možností, jak rozvíjet talent Vašeho dítka a je jen na Vás a Vašem společném rozhodnutí, čemu se bude věnovat. Každý úsměv na tváři Vašeho děťátka Vám dokáže pohladit duši a nic to nedokáže nahradit. A pokud to dělají rády, o to Vás to bude víc těšit.

První krůčky a slovíčka

První krůčky a slovíčka

Z miminka Vám pomalu ale jistě vyrůstá velký šikulka. Zcela jistě se brzy dočkáte velkého překvapení jak pro Vás, tak i pro Vaše dítko.

Autor obrázku: Nicky Eichmann

Na tyto důležité okamžiky se pečlivě připravte, protože jakmile udělá Vaše dítě první krůčky, nebo vypustí z pusinky první slůvka, bude zcela jistě k nezastavení.

Mnozí z Vás, rodičů, číhají s připraveným fotoaparátem nebo videokamerou, aby Vám neuniklo vůbec nic z dětského „poprvé“. I pro dítě je to důležitý okamžik, protože díky těmto „poprvé“ se posune dál ve svém vývoji.

Jakmile se dítko dostane do věku, kdy tyto poprvé mají zažít, všichni budou nedočkaví tohoto okamžiku. Většinou se ale stává to, že Vám unikne první krůček a slůvko, ne snad schválně, ale spíše proto, že musíte chodit do zaměstnání a stane se to právě v době, kdy budete mimo domov.

O to pak bude větší nadšení ve Vaší tváři, jakmile to Vaše dítě zopakuje. Dítě se bude svým způsobem chlubit před ostatními členy rodiny a přáteli, jak je šikovné, aniž by si to samo uvědomovalo.

Jakmile udělá Vaše dítě první krůček, bude k němu přidávat další a další a ani se nenadějete a nebudete mu stíhat. Budete se sami divit, jakou rychlostí se bude přesouvat z jedné strany místnosti na druhou.

Podobně je tomu i co se týče prvních slůvek, protože jen co z pusinky vypustí první zřetelné slůvko, nebudete ho moci umlčet. Bude se snažit znovu a znovu opakovat slova, která kolem sebe bude slyšet a brzy Vám z toho bude brnět hlava.

Autor obrázku: André Mouraux

Nic však nedokáže nahradit tyto okamžiky štěstí a radosti. Protože každý rodič má ohromnou radost z toho, když jeho dítě dokáže něco nového a samo dítě nadšení projevující se ve tváři, je něco úžasného.

Pokud o toto „poprvé“ přijdete, nic si z toho nedělejte, protože i pro Vás nastane poprvé v okamžiku, kdy to poprvé Vaše děťátko předvede Vám osobně.

Važte si každého okamžiku stráveného s Vaším děťátkem, protože tyto okamžiky nic nenahradí, stejně jako vzájemnou lásku a štěstí.

Jak naučit děti … – druhá část

Jak naučit děti … – druhá část

Zkoušejte s nimi psát i písmenka tvořící jejich jména. Nejlépe zkratky jmen pro snazší pamatování. Písmenko po písmenku a stále dokola. Ptejte se dítěte kdykoli a kdekoli na barvy, které kolem sebe vidí. Ať Vám napočítá do pěti či deseti a vždy nesmíte zapomenout pochválit.

Musíte však také počítat s tím, že Vaše dítě se bude špatně soustředit nebo dokonce to bude dělat úmyslně. Proto se raději obrňte trpělivostí a nekřičte na svého potomka. Ani Vy jste jistě nebyli jiní, když jste byli malý.

Zkoušejte učení po troškách a po chvilkách. Třeba několikrát denně a třeba jen po pár minutách. Nezapomeňte to s nimi neustále opakovat. Pokud budete nutit dítě sedět u stolu a učit se, rozhodně na to brzy zanevře a bude odmítat se učit dobrovolně. Může k tomu u získat jakýsi odpor a na základní škole pak bude mít problém naučit se i základům. Proto kombinujte učení s volnem. Hodinu třeba učit a dvě hodiny jít ven s kamarády, u starší děti, a znovu půl hodinky učení. Určitě ho to bude více bavit.

Ve školce je pak profesionálové naučí další nové věci, stejně tak, pak i na základní škole či dalším studiu, kde získají nejen vědomostní ale i praktické zkušenosti a dovednosti.

Učíme se v každém věku něčemu novému a je zcela jedno jestli se jedná o ovládání nové elektroniky, nové pracovní zkušenosti či cokoliv jiného.

Pamatujte si však jedno: žádný učený z nebe nespadl. Nikdo není dokonalý a chybami se člověk učí. Takže to co se naučí v dětství si s sebou ponesou do dalšího života, proto to nepodceňujte.

Jak naučit děti … – první část

Jak naučit děti … – první část

Každý z Vás se celý život něco učí. Nejvíce je to však důležité od úplného narození. Malá miminka se učí papat, rozpoznávat světlo, tvary, barvy, hlas rodičů i to, že mají mokro v plínce a vyžadují přebalit.

Později se začínají učit reagovat na jednotlivé požadavky, lézt, sedět, zvedat hlavičku. Učí se k čemu slouží ručičky a nožičky, i to jak upoutat Vaši pozornost. Dále se snaží naučit vydávat zvuky, slabiky a mnohem později i jednoduchá slova.

Budou se učit chodit na nočník, spát ve velké posteli, plnit jednoduché příkazy, jako uklizení hraček, nebo i to, že odnese papír od sušenky do odpadkového koše. Jakmile se dostanou do věku, kdy je pro ně velmi důležité právě učení, nemeškejte s tím.

Většinou to začíná počítáním číslic do pěti. Dají se k tomu použít i různé říkačky nebo jen nejprve počítat do dvou a postupně se dopracovat třeba i k číslu deset. Můžete počítání využít i při hrách s Vaším dítětem. Při chůzi počítejte kroky: jedna noha – druhá noha a stále dokola. Zcela jistě si to průběžně zapamatuje.

Pak zapojte učení barev a tvarů. Přirovnáváním například sluníčka k míči, který je kulatý a ptát se dítěte, jakou barvu má sluníčko. Nebo naopak říkat, že žlutá je jako sluníčko. Modrá jako nebe nebo zelená jako tráva. U tvarů zase přirovnávejte trojúhelník ke střeše nebo čtvereček ke kostičce, s níž si doma hrají.