Školkové akce

Každá mateřská školka se snaží zpestřit svůj výukový program o různé sportovní a společenské akce. A to ať jsou to již různé olympiády zaměřené na sport, zručnost či účast na divadelních představeních.

A co to znamená pro Vás, rodiče?

Co se týče oněch olympiád a sportovních akcí, pro Vás, rodiče, to znamená vybavit Vaše dítko vhodným sportovním oblečením a popřípadě lahví s pitím.

Autor obrázku: Magic Nights Book

U divadelních představení se sice většinou nemusíte zabývat tím, do čeho Vašeho potomka oblečete, ale bude Vás to rozhodně stát nějaké finance. Obvykle se totiž tato představení konají přímo v prostorách školky. Většinou se však naštěstí jedná o přijatelně zanedbatelné částky, které příliš nezatěžují Váš rodinný rozpočet.

Některé mateřské školky vybírají od rodičů poplatek na divadlo pár dní před jeho konáním, ale mnoho školek je toho názoru, že pro všechny zúčastněné strany je pohodlnější a praktičtější, pokud se s rodiči dohodnou na zaplacení určité částky peněz do tzv. Fondu, z něhož pak odečítají jednotlivé částky za jednotlivá divadla. Paní učitelky (učitelé) pak nemusí totiž žádat rodiče o drobné a rodiče se zase nemusí přehrabovat v peněženkách a pracně tyto drobné hledat.

Školky si dokonce vedou přesné záznamy o tom, zda se určité dítko dané akce zúčastnilo a v případě, že ano, potřebnou částku z celkové sumy odečtou. V případě, že dítko v době divadla není přítomno ve školce, převede se mu tato částka na další podobnou akci.

Pokud je zjištěno, že ve fondu není dostatečné množství peněz na pokrytí dalších akcí, neprodleně jsou o tom rodiče informováni za účelem dodání dalších finančních prostředků.

Velmi často se také stává, že školka obohacuje dětský program i mimo prostory mateřské školky. Navštěvují různé výstavy, planetária, a pokud má někdo z rodičů možnost zařídit nějakou zajímavou exkurzi, pak to školka jen uvítá. Často se stává, že celá třída se vypraví na prohlídku nějaké hasičské zbrojnice, policejní stanice či dokonce na prohlídku nějakého podniku, jež se například zabývá výrobou hraček nebo školních pomůcek.

Takovéto mimo výukové aktivity, nejenže obohatí děti o nové zážitky, legraci, ale také se mohou dozvědět zajímavé nové věci o dané organizaci.

Rozhodně se snažte, milý rodičové, aby Vaše děti o tyto akce nebyly připraveny. V žádném případě jim to neublíží a pro ně, je to obrovský zážitek a poznání něčeho nového a mnohdy i nepředstavitelného. Dozajista Vám za to budou Vaši potomci velice vděčni.

Rodiče vs. školka

Mateřské školky jsou pro všechny rodiče velkou pomocí po dobu, jež musí strávit v zaměstnání, a proto by se měli i rodiče snažit školce pomoci, jak je to jen možné.

Autor obrázku: Glenn Fleishman

Může se jednat o pouhé maličkosti, jako kopírování pracovních listů, čímž se snižují školce náklady za pořizování většího množství této učební pomůcky. Dokonce je pro školku velkou pomocí i pouhé donesení pro Vás přebytečných věcí, jako knoflíků, látek, papírů, pastelek či jiných užitečných věciček, jež mohou děti využít při tvorbě různých uměleckých dílek.

Ti, kteří mají možnost zařídit různé exkurze, například do firem nebo státních institucích, je velkým zpestřením denních aktivit dětí ve školce. Šikovnější a zručnější rodiče mohou vypomoci dané školce i různými drobnými opravami v budově školky nebo v jejím okolí (na dětském hřišti) nebo opravami koloběžek, kol či dalších hraček, které děti ve školce mohou využívat.

Dokonce i hračky, s nimiž si již Vaše dítko doma delší dobu nehraje a jsou po technické stránce ještě v pořádku, je ve školkách velmi rádi přijmou. Mohou si s nimi hrát další děti a byla by velká škoda, kdybyste je vyhodily, zatímco mohou být ku prospěchu dalším dětem.

Důležitým aspektem v komunikaci, Vás, rodičů se zaměstnanci mateřinek, je vzájemný respekt a snaha o různé kompromisy a nápomoc při výuce Vašich dětí. Je potřeba doma s dětmi pilně procvičovat psaní jejich jména, počítání, rozpoznávání barev a mnoho dalšího.

Všichni rodiče si musí uvědomit, že vzájemnou pomocí se tvoří pevnější pouto mezi dětmi, rodiči i samotnou institucí a jejími pravidly. Proto, pokud můžete a je to ve Vašich silách, pomozte školce i na pohled pro Vás pouhou malicherností. Zpětná vazba na sebe nenechá dlouho čekat.

Návyky ve školce

Autor obrázku: Navy Hale Keiki School

Všechny děti navštěvující mateřskou školku si v tomto zařízení nejen užijí spousty legrace, ale také se naučí mnoho užitečných věciček. Každá školka má svůj vlastní výukový program, kterým se snaží formou her a obrázků, děti naučit základní návyky, jež by mělo dodržovat každé dítko.

Naučí se, jak se zapojit do kolektivu ostatních dětí, hrát si a dělit se s nimi o hračky. Nerušit ostatní děti při jídle, nebo neubližovat jinému dítěti je také samozřejmostí pro danou věkovou kategorii dané třídy.

Některé děti, které doma odmítají konzumovat například maso nebo ovoce a zeleninu, se při jídle ve školce snaží tento hendikep odbourat. Vidí totiž ostatní děti, které jí vše, a snaží se je napodobovat nebo dokonce soutěží o to, kdo si víckrát půjde přidat nebo toho daného jídla sní nejvíce. Dalším důležitým faktorem, který se děti naučí dělat automaticky je, že si jdou umýt ručičky po té co přijdou z toalety, nebo z procházky či hraní si na hřišti na pískovišti.

Uklízení hraček je v každé školce velmi důležitým aspektem, a proto paní učitelky (učitelé) vyžadují od dětí, aby si po sobě hračky s nimiž si v dané chvíli hrály, uklidily na místo jim určené, nebo je předaly dalšímu spolužákovi.

Naučí se používat nůžky, lepidlo, stejně jako vytváření různých výtvorů, při nichž vzniká mnoho nepořádku. Proto i zde je nutné, aby si dítě umělo tento nepořádek uklidit a odnést ho do koše, popřípadě zaklidit své pracovní pomůcky na jejich určené místo v třídě.

V době, kdy jdou děti odpočívat nebo dokonce i spinkat, musí děti dodržovat samostatné převlékání do pyžámka, nebo odpočívat na lůžku tak, aby nerušily ostatní děti, které usnou. Proto i vedení těchto mateřských školek apeluje na rodiče, aby své děti nechávali oblékat a svlékat samotné, bez jakékoli asistence a naučili se tak samostatnosti.

Autor obrázku: Mats Eriksson

Dochvilnost je také velmi důležitým aspektem pro správný chod školky, protože každá školka se snaží dodržovat jakýsi rozpis předem daných aktivit, a pokud dítko přijde pozdě, musí čekat, než bude moci být zapojeno do této aktivity a je samozřejmostí, že může být zklamané, pokud o tuto aktivitu přijde. Tato otázka je ale spíše problémem rodičů, než – li samotných dětí. Proto raději, milý rodičové, vyrazte na cestu do školky s dostatečnou rezervou, aby pak nebylo nutné dítko ve školce utěšovat a na úkor ostatních dětí posunovat výuku psaní křestního jména, nebo počítání.

Při procházkách se celá třída učí, jak správně přecházet přes přechod, nebo jak se chovat v přítomnosti jiných dospělých.

Většinu těchto návyků by však měly mít zažité děti již z domova a jejich dodržování již nebývá takovým problémem. Proto se, milý rodičové, nespoléhejte, že všechno Vaše dítě naučí ve školce. To musíte, hlavně, Vy, být příkladem a snažit se mu vštěpovat tyto návyky již odmala.

Školkové dilema

Začalo Vaše dítko navštěvovat poprvé mateřskou školku? Pak Vás dozajista čeká mnoho zážitků radostných i neradostných. Mnoho rodičů se u svých ratolestí setkává s odmítavým postojem každé ráno, pět dní, v týdnu, do tohoto zařízení docházet.

Autor obrázku: Navy Hale Keiki School

Budete neustále od Vašeho dítka poslouchat výmluvy typu:

  • Já do školky nechci!
  • Nepůjdu tam!
  • Ten a nebo ta mi ubližují!
  • Berou mi hračky!
  • Nechutná mi tam!
  • Je tam nuda!

Celé dny budete bojovat s dětskou tvrdohlavostí a věčným vysvětlováním, jaké výhody má chodit právě do této školky. Pokud nic nezabere, nezbývá nic jiného, než táhnout Vašeho potomka celou cestu do školky „smykem“.

Najdou se však i takové děti, které přímo zbožňují chodit do školky. Jsou tak netrpělivé, že Vás neustále budou popohánět, abyste si pospíšily a nepřišly jste do školky pozdě, a to ani o pět minut. A při vyzvedávání takovéhoto nadšeného dítka ze školky, je pak mnohdy doslova nadlidský úkol, dostat ho odtud pryč. Často musí pomoci i paní učitelky, aby se dítko dalo „odchytit“, a odvést domů.

Celou cestu domů pak budete muset poslouchat Vaše dítko, proč pro ně chodíte tak brzo, že mohlo ještě jít ven na hřiště nebo namalovat nějaký obrázek. Bude nadšeně okolo Vás poskakovat a brebentit o všem, co celý den ve školce dělalo, zažilo či papalo, až Vás z toho mnohdy bude „brnět hlava“.

V obou případech, nezapomeňte vždy Vaše dítě chválit, a Vy samy se jich ptejte na zážitky. Zvednete tak jejich sebevědomí a podpoří je to v jejich nadšení, do školky chodit ještě raději.

Jakmile si tam najdou nové kamarády a kamarádky, uvidíte, že časem budou ve školce bez problémů trávit čas a Vy, budete v práci mít klidné svědomí, že je o Vaše dítě bez větších problémů postaráno.

Takže, milé děti, oblékat a hurá do školky!

Nástup do mateřské školy

Nástup do mateřské školy

Autor obrázku: Scott & Elaine van der Chijs

Náš mazlíček už bude mít tři roky a my řešíme nejen svou vlastní práci, ale
taky jeho školku. Potažmo jsme to začali řešit už před rokem, kdy jsme
museli dítě do školky zapsat. Měli jsme štěstí a do školky, kterou jsme si
vybrali, naše dítě přijali. My jsme šťastni, je to o starost míň.

Ale co náš malý drobek, který byl dosud převážnou většinu svého života s námi doma a nemá moc rád, když ho dáváme na víkend k babičce nebo na chvilku ke kamarádce. Zvládne vůbec nástup do školky? Co bychom si měli před nástupem do předškolního zařízení uvědomit? Naše dítě bude muset splňovat několik základních záležitostí.

Co by mělo dítko umět

1. Většina školek nepřijímá dítě, které má dosud pleny – ať už na poobědové
spinkání nebo na celodenní nošení. Taky se školky brání tomu, aby dítě
chodilo na nočník, hovoří to o jeho nezralosti, a proto bychom si takové
dítě měli ještě nechat doma.

2. Před nástupem do školky by dítě mělo umět samo smrkat, nespoléhat se na
pomoc dospělého, kamaráda nebo rodiče, ale vzít si kapesník a sám si umět
vyčistit nos.

Autor obrázku: Mark Skipper

3. Další záležitostí je vyzouvání botiček. Pokud si neumí vyzout své
bačkůrky nebo jiné botky, které nejsou zrovna na zavazování, pak má maminka
problém. Proto by dítě mělo i tuto dovednost trénovat před nástupem do
školky.

4. Dále mají učitelky rády, když dítě umí hezky pozdravit a umí se nějak
dorozumět. Mělo by vědět své jméno – pro případ, že by se ztratilo – a taky
obec, ve které bydlí a svůj věk (alespoň jej ukázat na prstech).

5. Pokud bude dítě neustále plakat, když neuvidí své rodiče, také to se
považuje za rys sociální nezralosti. Mělo by si uvědomit, že maminka musí
taky chodit do práce, aby vydělala peníze na oblečení, na jídlo a na hračky
a že se pro dítě hned jak bude moct, do školky zastaví, vyzvedne si jej a
půjdou domů. Dítě by mělo být ubezepečno, že to, že je teď ve školce
neznamená, že už ho rodiče nemají rádi, ale že už je velké a může si hrát
samo bez maminky a tatínka, jen za doprovodu paní učitelky se svými
spolužáky. Taky najde ve školce řadu nových a krásných hraček, naučí se
hodně hezkých her, které může doma rodiče a sourozence naučit a taky si
najde nové kamarády.

6. Rodiče nesmí děti stresovat slovy: To dělat nesmíš, pokud to uděláš ve
školce, bude zle. Dítě se tak začne podvědomě školky obávat a místo, aby se
těšilo na nové místo, paní učitelku, kamarády a hračky, stane se pro něj
školka noční můrou.

Nástup do školky znamená začátek nové životní etapy pro vaše dítě, ale také
pro vás, protože někteří rodiče pochopí právě tímto krokem, že jejich dítě
už je natolik velké, že zvládne být celý den bez nich.