Jak zapojit dítě do kolektivu

Zapojit dítě do kolektivu byste měli dřív, než začne chodit do školky a naučit ho tak, že jsou tu i jiní lidé, než jste vy a babičky. Berte vaše dítě neustále mezi děti a nechte jej si s nimi hrát. Udělejte vše proto, aby na vás nebylo vaše dítě až tak závislé a vy tak mohli mít jistotu, že to bez vás později zvládne.

Je to těžké, sama o tom vím své. Moje dítě bylo extra závislé, protože jsem jej od malička nenechala ani sekundu samotné, neustále jsem svojí dceru chovala a tak jsem z ní vychovala doslova mamánka a když šla do školky, tak jsem to psychicky neunesla, dcera na rozdíl ode mě byla statečnější.

Proto všem maminka radím a doporučuji, neudělejte si s dítěte závisláka, bude to pak těžké pro oba dva. Choďte s vašim dítětem do kolektivu od malička a naučte jej, aby se nebálo ostatních. Pokud to jde, nechte jej občas samotné v nějákém dětském koutku, kde je zajištěno hlídání.

Dítě musí jasně pochopit, že jej občas také bude hlídat někdo jiný než jen právě vy. Jednak tak budete mít chvíli čas na sebe, pak také uvidíte, jak to vaše dítě bez vás zvládá. Samozřejmě, že v dětském koutku vám zavolají, kdyby vaše dítě hodně plakalo, na rozdíl od mateřské školky, kde nebudete vědět vůbec nic.

Ve školce pak musíte spoléhat na to, co vám řekne paní učitelka a věřit, že tomu tak opravdu je. Kdyby bylo na mě, tak zavedu ve školkách online kamery, abych mohla vidět, co moje dítě právě dělá , na druhou stranu zas bych pak neudělala za tu dobu vůbec nic a jen bych koukala do školky.

Pokud dítě naučíte včas být samostatně v kolektivu, nebude pak pro něj školka žádný problém a zvládne vše naprosto dokonale. Jde o to, mu ukázat tu správnou cestu. Já jsem například své dceři říkala, že do školky si chodí vybírat kamarády, se kterými si pak bude hrát, že doma by je nepoznala, ale tam jich bude mít plno.

Zápis do školky

Jsou rodiče, kteří dávají přednost tomu mít své dítě doma, aby si ho mohli užít. Pravdou je, že je dokázáno, že si moc nepomohou, protože ve školce si dítě zvyká na nové cizí lidi, které sám doma s maminkou nepozná a pak může mít problém se zařazením do společnosti a s vycházením se svými vrstevníky. Proto je tedy lepší dát své dítě do školky. Ale jak na to?

OpenClipartVectors / Pixabay

Dny otevřených dveří

Pokud bydlíte na malé vesničce, kde je jen jedna školka, tak nemáte moc na výběr a dítě dáte do ní anebo ho odvezete do města. Avšak ve větších městech také bývá větší výběr mateřských školek, a pokud je sami neznáte anebo nemáte reference od svých známých či příbuzných, tak se vše potřebné můžete dozvědět na dnech otevřených dveří, které školky pravidelně připravují. Zde se můžete nejen podívat, jak je školka vybavená, ale můžete si také pohovořit s učitelkami o informacích, které budete chtít znát, kde si také ověříte, že je tato osoba dobrá pro starost a částečnou výchovu vašeho dítěte.

Jak se do školky přihlásit?

Pokud navštívíte den otevřených dveří a projevíte zájem, tak si vás ve školce zapíší, aby si udělali přehled o tom, kolik dětí jim nastoupí. Většinou po vás budou chtít jen základní informace jako je jméno, datum narození a adresa, ale mohou také po vás chtít průkaz totožnosti. K přihlášení dítěte do školy budete muset vyplnit formulář, kde vypíšete veškeré informace a také ve většině školek požadují vyjádření o zdravotním stavu dítěte, takže budete muset zajít i k lékaři. Potom co přihlášku odevzdáte či pošlete, tak budete čekat na vyjádření, zda je pro vaše dítě místo či ne. Většinou platí to, že přednost mají děti, které bydlí ve městě školky a také t, které jsou v předškolním věku. A některé školky také přihlížejí k tomu, když mají ve škole už sourozence dítěte a podobně.

Co musí dítě, které jde do školky umět?

Pravdou je, že než dítě půjde do školky, mělo by ovládat některé dovednosti, jako je obouvání či zouvání si bot. Také si musí poznat své věci, protože paní učitelka si nemůže pamatovat, co komu patří, když je ve školce třeba třicet dětí, zejména se to týče oblečení či ručníků, některé maminky to pro jistotu ještě na štítek podepíšou. Dále by se mělo dítě aspoň snažit samo se obléct a rozhodně by mělo umět samo jíst a pít, také se požaduje, aby dítě klidně sedělo při jídle, ale u malých dětí je to problém. A hlavně dítě musí umět samo si zajít na záchod a samo se vysmrkat.

Už jsme ve školce

Když jste se do školky dostali, tak nesmíte zapomenout, že nic není zadarmo a že i státní školka se musí platit. Částky jsou různé, ale na státních (městských a obecních) školkách jsou mnohem nižší než na těch soukromých. Tyto peníze jdou nejen na energii a plat učitelek, ale zejména na vaše děti – hračky, výtvarné potřeby a mnoho dalších.

Školka pro děti znamená spoustu nového a zábavného a žádné dítě by o tyto zážitky nemělo přijít.

První den ve školce aneb Na co nesmíme zapomenout

By: Remus Pereni

Z prvního dne ve školce nejsou nervózní jen děti, které čeká něco nového, ale také maminky, protože ty nechtějí na nic zapomenout a zároveň je jejich úkolem dítě připravit tak, aby neplakalo hned potom, co se maminka schová za dveře.

Co na první den do školky dítěti sbalit?

První, co musí maminka připravit je hromádka věcí, které bude dítě ve školce potřebovat. Na první den ve školce byste rozhodně neměli zapomenout nějaké přezůvku, nejlépe bačkorky. Potom musí mít nějaké oblečení do školky, nejlépe tepláčky a také oblečení na pobyt venku, ale musíte počítat s tím, že se dítě venku zašpiní, když si bude hrát.

Potom byste měli přibalit také náhradní oblečení, zejména tričko, protože běžně se stává, že se děti polijí, v některých školkách se doporučuje dát dítěti zástěrku, kterou může při jídle anebo při výtvarných prací použít a po případě zašpinit. Pokud necháte své dítě ve školce po obědě, tak ho čeká spánek, proto byste také neměli zapomenout na pyžamo a také na hygienické potřeby, jako je zubní kartáček a pasta, ručník či vlastní tuhé mýdlo.

Některé školky také chtějí, aby děti měly vlastní pytle či sáčky, kde některé z těchto věcí mohou dát. Věcí do školky je opravdu hodně a někdy je lepší napsat si seznam, abyste nic z toho hned první den ve školce nezapomněli.

Aby dítě neplakalo

Velice důležité je také dítě psychicky připravit na to, že odteďka už nebude celý den s maminkou, ale že se o něj budou starat hodné učitelky ve školce. Nejprve to asi bude dítě snášet špatně, ale vy byste mu také měli vysvětlit, že tam na něj čeká spousta zábavy a hlavně noví kamarádi.

Pak nastane situace, kdy se to dítě i těší na první den ve školce. Ale problém opět nastane, když onen první den ve školce, protože už je v té cizí budově, už vidí cizí dospělé a také své vrstevníky. Všechno je cizí, všechno je nové a najednou mu chce jeho maminka utéct. Vaším úkolem bude se s dítětem pozitivně rozloučit, nejlépe uděláte, když dítěti slíbíte, že se pro něj za krátký čas vrátíte, rozhodně není dobře, když se z ničeho nic vytratíte.

A potom, co si dítě vyzvednete ve školce, mu dejte najevo, že vám ten den chybělo, aby cítilo, že se jej nechcete zbavit, tím že ho dáte do školky.

Se školkou přichází silná imunita

Mnoho rodičů se budeme muset smířit s tím, že s prvním dne ve školce také přicházejí domů první bacily. Najednou je dítě mezi mnoha novými dětmi a každé může mít na sobě jiné bakterie a bacily, takže se nestrachujte, že najednou je vaše dítě více nemocné, prvních pár měsíců bude trochu náchylnější, ale potom si na to zvykne, protože imunita vašeho dítěte bude silnější.

První dny ve školce přináší pro děti mnoho nového a také spoustu zábavy, ale své si zažijí i rodiče.

Školkové akce

Každá mateřská školka se snaží zpestřit svůj výukový program o různé sportovní a společenské akce. A to ať jsou to již různé olympiády zaměřené na sport, zručnost či účast na divadelních představeních.

A co to znamená pro Vás, rodiče?

Co se týče oněch olympiád a sportovních akcí, pro Vás, rodiče, to znamená vybavit Vaše dítko vhodným sportovním oblečením a popřípadě lahví s pitím.

Autor obrázku: Magic Nights Book

U divadelních představení se sice většinou nemusíte zabývat tím, do čeho Vašeho potomka oblečete, ale bude Vás to rozhodně stát nějaké finance. Obvykle se totiž tato představení konají přímo v prostorách školky. Většinou se však naštěstí jedná o přijatelně zanedbatelné částky, které příliš nezatěžují Váš rodinný rozpočet.

Některé mateřské školky vybírají od rodičů poplatek na divadlo pár dní před jeho konáním, ale mnoho školek je toho názoru, že pro všechny zúčastněné strany je pohodlnější a praktičtější, pokud se s rodiči dohodnou na zaplacení určité částky peněz do tzv. Fondu, z něhož pak odečítají jednotlivé částky za jednotlivá divadla. Paní učitelky (učitelé) pak nemusí totiž žádat rodiče o drobné a rodiče se zase nemusí přehrabovat v peněženkách a pracně tyto drobné hledat.

Školky si dokonce vedou přesné záznamy o tom, zda se určité dítko dané akce zúčastnilo a v případě, že ano, potřebnou částku z celkové sumy odečtou. V případě, že dítko v době divadla není přítomno ve školce, převede se mu tato částka na další podobnou akci.

Pokud je zjištěno, že ve fondu není dostatečné množství peněz na pokrytí dalších akcí, neprodleně jsou o tom rodiče informováni za účelem dodání dalších finančních prostředků.

Velmi často se také stává, že školka obohacuje dětský program i mimo prostory mateřské školky. Navštěvují různé výstavy, planetária, a pokud má někdo z rodičů možnost zařídit nějakou zajímavou exkurzi, pak to školka jen uvítá. Často se stává, že celá třída se vypraví na prohlídku nějaké hasičské zbrojnice, policejní stanice či dokonce na prohlídku nějakého podniku, jež se například zabývá výrobou hraček nebo školních pomůcek.

Takovéto mimo výukové aktivity, nejenže obohatí děti o nové zážitky, legraci, ale také se mohou dozvědět zajímavé nové věci o dané organizaci.

Rozhodně se snažte, milý rodičové, aby Vaše děti o tyto akce nebyly připraveny. V žádném případě jim to neublíží a pro ně, je to obrovský zážitek a poznání něčeho nového a mnohdy i nepředstavitelného. Dozajista Vám za to budou Vaši potomci velice vděčni.

Rodiče vs. školka

Mateřské školky jsou pro všechny rodiče velkou pomocí po dobu, jež musí strávit v zaměstnání, a proto by se měli i rodiče snažit školce pomoci, jak je to jen možné.

Autor obrázku: Glenn Fleishman

Může se jednat o pouhé maličkosti, jako kopírování pracovních listů, čímž se snižují školce náklady za pořizování většího množství této učební pomůcky. Dokonce je pro školku velkou pomocí i pouhé donesení pro Vás přebytečných věcí, jako knoflíků, látek, papírů, pastelek či jiných užitečných věciček, jež mohou děti využít při tvorbě různých uměleckých dílek.

Ti, kteří mají možnost zařídit různé exkurze, například do firem nebo státních institucích, je velkým zpestřením denních aktivit dětí ve školce. Šikovnější a zručnější rodiče mohou vypomoci dané školce i různými drobnými opravami v budově školky nebo v jejím okolí (na dětském hřišti) nebo opravami koloběžek, kol či dalších hraček, které děti ve školce mohou využívat.

Dokonce i hračky, s nimiž si již Vaše dítko doma delší dobu nehraje a jsou po technické stránce ještě v pořádku, je ve školkách velmi rádi přijmou. Mohou si s nimi hrát další děti a byla by velká škoda, kdybyste je vyhodily, zatímco mohou být ku prospěchu dalším dětem.

Důležitým aspektem v komunikaci, Vás, rodičů se zaměstnanci mateřinek, je vzájemný respekt a snaha o různé kompromisy a nápomoc při výuce Vašich dětí. Je potřeba doma s dětmi pilně procvičovat psaní jejich jména, počítání, rozpoznávání barev a mnoho dalšího.

Všichni rodiče si musí uvědomit, že vzájemnou pomocí se tvoří pevnější pouto mezi dětmi, rodiči i samotnou institucí a jejími pravidly. Proto, pokud můžete a je to ve Vašich silách, pomozte školce i na pohled pro Vás pouhou malicherností. Zpětná vazba na sebe nenechá dlouho čekat.

Likvidátor bot

Autor obrázku: Orin Zebest

Největším likvidátorem bot jsou právě malé děti chodící do školek. I když velkou pravdou bývá, že děti každé věkové kategorie dokáží velmi snadno zlikvidovat boty do takové míry, že jsou již pro další nošení nepoužitelné.

U nejmenších dětí je to však nejčastějším jevem. Proto, Vy, rodiče volíte možnost pořizování bot za nižší náklady, protože již dopředu tušíte, že dítěti tyto boty příliš dlouho nevydrží. A jak se to dětem daří likvidovat? Velmi snadno.

Ve školkách chodí velmi často na různé procházky, nebo si chodí hrát na dětská hřiště. Při každé této aktivitě dokáží děti vyvádět mnoho hloupostí, od šoupání nohou po povrchu chodníků, nakopávání do různých předmětů, či do písku v pískovišti až po chození v kalužích či bahně.

Každý tento jev má vliv na trvanlivosti použití obuvi a pokud si alespoň trochu na ně děti nedávají pozor, pak to zákonitě skončí nutností nákupu nových botiček pro Vašeho malého raubíře. Nemá však cenu se nad tímto věčným problém rozčilovat, protože malému dítěti nevysvětlíte, že nesmí chtít být hravé.

Proto ani nekupujte příliš předražené boty pro Vašeho potomka, a hlavně pokud chodí do školky, protože pokud by dítě zničilo drahé boty, štvalo by Vás to o to víc, že jste za ně daly takovou sumu a dítě je dokázalo zlikvidovat jen za pár dní.

Autor obrázku: Evil Erin

U starších dětí je více než pravděpodobné, že se budou chtít líbit ostatním spolužákům a hlavně jít s poslední módou. Přestože velmi dobře již chápou význam hodnoty peněz utracených za nákup jejich obuvi, ani tehdy se nedá vyhnout nějakému tomu poničení. Chlapci většinou boty „likvidují“ při hraní fotbalu na hřišti, před školou nebo při čekání na MHD či autobus domů.

Dívky zase své vkusné botky předvádějí před svými spolužačkami, ať již jsou na malém či větším podpatku, a pořádají módní přehlídky, nebo nervózně zarývají špičky bot do země, zatímco se stydí před nějakým chlapcem.

Avšak i dospělý dokáží zničit nejedny boty, ale v tomto případě se nejčastěji jedná o tzv. „Únavu materiálu“, častým přecházením v zaměstnání i mimo něj.

Rada bohužel žádná neexistuje, jak dítěti zabránit, aby nedělalo lotroviny a příliš často nebylo nutné kupovat stále dokola nové botičky. Snad jen častým opakováním, aby se snažili být na své věci opatrné a nesnažili se napodobovat ostatní vrstevníky.

Návyky ve školce

Autor obrázku: Navy Hale Keiki School

Všechny děti navštěvující mateřskou školku si v tomto zařízení nejen užijí spousty legrace, ale také se naučí mnoho užitečných věciček. Každá školka má svůj vlastní výukový program, kterým se snaží formou her a obrázků, děti naučit základní návyky, jež by mělo dodržovat každé dítko.

Naučí se, jak se zapojit do kolektivu ostatních dětí, hrát si a dělit se s nimi o hračky. Nerušit ostatní děti při jídle, nebo neubližovat jinému dítěti je také samozřejmostí pro danou věkovou kategorii dané třídy.

Některé děti, které doma odmítají konzumovat například maso nebo ovoce a zeleninu, se při jídle ve školce snaží tento hendikep odbourat. Vidí totiž ostatní děti, které jí vše, a snaží se je napodobovat nebo dokonce soutěží o to, kdo si víckrát půjde přidat nebo toho daného jídla sní nejvíce. Dalším důležitým faktorem, který se děti naučí dělat automaticky je, že si jdou umýt ručičky po té co přijdou z toalety, nebo z procházky či hraní si na hřišti na pískovišti.

Uklízení hraček je v každé školce velmi důležitým aspektem, a proto paní učitelky (učitelé) vyžadují od dětí, aby si po sobě hračky s nimiž si v dané chvíli hrály, uklidily na místo jim určené, nebo je předaly dalšímu spolužákovi.

Naučí se používat nůžky, lepidlo, stejně jako vytváření různých výtvorů, při nichž vzniká mnoho nepořádku. Proto i zde je nutné, aby si dítě umělo tento nepořádek uklidit a odnést ho do koše, popřípadě zaklidit své pracovní pomůcky na jejich určené místo v třídě.

V době, kdy jdou děti odpočívat nebo dokonce i spinkat, musí děti dodržovat samostatné převlékání do pyžámka, nebo odpočívat na lůžku tak, aby nerušily ostatní děti, které usnou. Proto i vedení těchto mateřských školek apeluje na rodiče, aby své děti nechávali oblékat a svlékat samotné, bez jakékoli asistence a naučili se tak samostatnosti.

Autor obrázku: Mats Eriksson

Dochvilnost je také velmi důležitým aspektem pro správný chod školky, protože každá školka se snaží dodržovat jakýsi rozpis předem daných aktivit, a pokud dítko přijde pozdě, musí čekat, než bude moci být zapojeno do této aktivity a je samozřejmostí, že může být zklamané, pokud o tuto aktivitu přijde. Tato otázka je ale spíše problémem rodičů, než – li samotných dětí. Proto raději, milý rodičové, vyrazte na cestu do školky s dostatečnou rezervou, aby pak nebylo nutné dítko ve školce utěšovat a na úkor ostatních dětí posunovat výuku psaní křestního jména, nebo počítání.

Při procházkách se celá třída učí, jak správně přecházet přes přechod, nebo jak se chovat v přítomnosti jiných dospělých.

Většinu těchto návyků by však měly mít zažité děti již z domova a jejich dodržování již nebývá takovým problémem. Proto se, milý rodičové, nespoléhejte, že všechno Vaše dítě naučí ve školce. To musíte, hlavně, Vy, být příkladem a snažit se mu vštěpovat tyto návyky již odmala.

Školkové dilema

Začalo Vaše dítko navštěvovat poprvé mateřskou školku? Pak Vás dozajista čeká mnoho zážitků radostných i neradostných. Mnoho rodičů se u svých ratolestí setkává s odmítavým postojem každé ráno, pět dní, v týdnu, do tohoto zařízení docházet.

Autor obrázku: Navy Hale Keiki School

Budete neustále od Vašeho dítka poslouchat výmluvy typu:

  • Já do školky nechci!
  • Nepůjdu tam!
  • Ten a nebo ta mi ubližují!
  • Berou mi hračky!
  • Nechutná mi tam!
  • Je tam nuda!

Celé dny budete bojovat s dětskou tvrdohlavostí a věčným vysvětlováním, jaké výhody má chodit právě do této školky. Pokud nic nezabere, nezbývá nic jiného, než táhnout Vašeho potomka celou cestu do školky „smykem“.

Najdou se však i takové děti, které přímo zbožňují chodit do školky. Jsou tak netrpělivé, že Vás neustále budou popohánět, abyste si pospíšily a nepřišly jste do školky pozdě, a to ani o pět minut. A při vyzvedávání takovéhoto nadšeného dítka ze školky, je pak mnohdy doslova nadlidský úkol, dostat ho odtud pryč. Často musí pomoci i paní učitelky, aby se dítko dalo „odchytit“, a odvést domů.

Celou cestu domů pak budete muset poslouchat Vaše dítko, proč pro ně chodíte tak brzo, že mohlo ještě jít ven na hřiště nebo namalovat nějaký obrázek. Bude nadšeně okolo Vás poskakovat a brebentit o všem, co celý den ve školce dělalo, zažilo či papalo, až Vás z toho mnohdy bude „brnět hlava“.

V obou případech, nezapomeňte vždy Vaše dítě chválit, a Vy samy se jich ptejte na zážitky. Zvednete tak jejich sebevědomí a podpoří je to v jejich nadšení, do školky chodit ještě raději.

Jakmile si tam najdou nové kamarády a kamarádky, uvidíte, že časem budou ve školce bez problémů trávit čas a Vy, budete v práci mít klidné svědomí, že je o Vaše dítě bez větších problémů postaráno.

Takže, milé děti, oblékat a hurá do školky!

Nástup do školy versus odložení školní docházky

Nástup do školy versus odložení školní docházky

Autor obrázku: Dennis Brekke

Rodiče mají ambice své dítě dát do školy úderem šesti let, ale je velmi důležité zvážit, zda je dítě dostatečně zralé, jak po stránky emocionální, tak po stránce motorické, sociální, logopedické. Správné načasování počátku školní docházky je nesmírně důležité a předčasný nástup, jakož i zbytečný odklad školní docházky může poznamenávat osobnost našeho dítěte na dlouhou dobu. Rodiče by měli konzultovat záležitost s třídním účitelem, s logopedem, s učitelem, který má dítě na kroužky, ale taky nezapomínat v případě pochyb navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu.

Pokud se i tak zjistí, že v průběhu roku dítě nestíhá plnit své úkoly, tak se může vrátit zpět do školky. Ale pak tento přechod vnímá velmi bolestivě, protože často dochází k posměškům ze strany spolužáků. Proto bychom měli dostatečně dopředu zvážit, zda není odklad školní odcházky aktuální právě pro naše dítě.

Ve školce mají učitelky dostatečné srovnání s ostatními dětmi, to rodičům doma chybí. Děti dělají i testy školní zralosti, kde se problémy projeví. Většinou kreslí lidskou postavu, napodobují psací písmo atd. Test zjišťuje grafomotorický vývoj, koordinaci očí a ruky – ta je důležitá pro nácvik psaní, které děti čeká v první třídě.

Když má nastoupit dítě do školy, musíme si uvědomit, že prodělá řadu změn, jde o důležitý mezník v jeho životě. Dítě je samostatnější, dokáže vyhodnotit řadu situací a regulovat své emoce,  přechází k logickému myšlení. Díky Filipínské míře, kdy si dítě dosáhne přes svou hlavu na ucho, můžeme zjistit, jestli dosáhlo fyzické zralosti a dostatečných tělesných proporcí.

Autor obrázku: Jessie Pearl

Když chceme po hravém dítěti, aby si něco zapamatovalo, má z toho v hlavě guláš a nechápe, co po něm chceme. Pokud je dítě hravé, budou ho každodenní povinnosti, záměrné učení se, soustředění ve škole, velmi vyčerpávat. Protože se nedokáže dlouho soustředit, bývá zpomalené, roztěkané a spolužáci ho často neberou, protože za ostatními zaostává. Výsledkem takového tlaku může být stres, dlouhá domácí příprava na školu a tím pádem se dítě přetěžuje a pomalu ale jistě získává ke škole odpor, který může vyústit až v psychomatické obtíže – může se začít pomočovat, zvracet, záměrně stagnovat ve vývoji atd.

Tehdy by si rodiče měli uvědomit, zda by neměli požádat o dodatečný odklad školní docházky. To by měl navrhnout i třídní učitel. Samotní spolužáci budou takový návrat komentovat nevhodnými narážkami, ale je tu rodina a nejbližší okolí, aby svému dítěti poskytli ochranu před dalším psychickým zatížením.  Není to chyba dítěte. Ta nastala při odhadu školní zralosti nebo odmítnutí doporučení mateřské školy či psychologa v pedagogicko-psychologické poradně.  I když je to krok vnímaný jako značně nepopulární, je účinný a může dítě vrátit zpět do kolektu a příští rok z něj může být úspěšný školák, který za dobu jednoho roku dozrál a tím, že svými vědomostmi a schopnostmi převyšuje většinu spolužáků, získal taky ztracené sebevědomí.

Angličtina v mateřské školce – 1. část

Angličtina v mateřské školce – 1. část

Je adekvátní zařadit do předškolního věku cílené učení se cizímu jazyku? Podle některých rodičů vede k přetěžování dětí, podle jiných je to ideální nápad, protože dítě právě v tomto věku je schopno vnímat a učit se velmi rychle, někdy se přirovnává k houbě, která dokáže absorbovat velké kvantum vědomostí.

Ideální situace je, pokud se dítě učí mluvit dvěma jazyky zároveň, mluvíme o bilingvních dětech, kteří například vyrůstají s matkou Češkou a tatínkem Angličanem. Odmala tak slyší oba jazyky a není pro ně problém přirozeně přepnout kód z jednoho jazyka do druhého. Děti si cizí jazyk osvojí v pro ně příjemném prostředí, kde se cítí vesele, uvolněně a mohou se bez obav zapojovat do procesu vyučování. Učitel by se měl dětí zeptat, jestli mají nebo nemají zájem o výuku cizího jazyka, a ne plošně začít vyučovat i ty, kteří jsou třeba ještě hodně hraví a to, že se musí učit něco nového je spíše obtěžuje.

Jak nejlíp přiblížit angličtinu dětem předškolního věku?

Autor obrázku: Navy Hale Keiki School

V podobě her, písniček, kreslení s anglickými instrukcemi, v podobě aktivit, které jsou popisovány v anglickém jazyce, jde o to děti naladit tak, aby angličtinu vnímali jako něco hezkého a hravého, jako nějakou novou hru, ve které se budou moct zapojit a co budou moc třeba doma s maminkou  a tatínkem procvičovat. Důležité je, aby dítě mělo angličtinu rádo a na hodiny se těšilo. S tím učiteli pomohou názorné pomůcky, jako jsou obrázky, postavičky, pantomima, mimika, změna polohy hlasu. Když učitel vypráví česky a má maňáska nebo loutku, která umí jenom anglicky, děti si na to rychle zvyknou a přijmou novou postavičku jako anglického mluvčího. Ten bude tím víc  oblíbený, čím víc se bude s dětmi hrát, mazlit, komunikovat, zapojovat do her a pomáhat jim. Pak bude prvkem, na který se děti budou těšit.

Další velkou motivací jsou písničky, které se mohu stát součástí každodenní nebo každohodinové rutiny. Budou natolik známé, že je děti budou přijímat jako něco samozřejmé a vryjí se jim do paměti. Například písničku, kterou se pozdraví s učitelkou a loutkou nebo taky rozloučkovou písničku je velmi vhodné zařadit na začátek a konec výuky, protože dítě ví, co se bude dít a těší se na ni.