Doučování přes počítač

Doučování přes počítač

Dříve a dnes :

Kdysi když jste něco neuměli, tak jste se se svými spolužáky sešli po škole a ten, kdo tomu rozuměl, vám to vysvětlil. Potom se zavedlo tak zvané doučování, kdy vám učivo, kterému nerozumíte, začal vysvětlovat povolaný člověk, který se tímto oborem zabýval. A v dnešním moderním světě, kdy existují počítače, tak si můžete sedět hezky doma ani nemusíte uklízet, protože člověk, který vám bude učivo vysvětlovat u vás doma nebude, protože si budete povídat jen přes nějakou aplikaci na internetu.

Jak takové doučování probíhá ?

Autor obrázku: Nguyen Hung Vu

Je to celkem jednoduché. Stačí mít ve svém počítači či notebooku nainstalovanou nějakou aplikaci, přes kterou se dá dorozumívat s jinými lidmi, jako je například skype. Potom se jenom s danou osobou domluvíte na dni a na přesném čase, kdy se přihlásíte do této aplikace a můžete začít s učením.

Jaké to má výhody ?

Toto doučování je lepší v tom, že k vám domů nikdo nebude chodit, ale zároveň nemusíte ani vy nikam chodit. Sedíte si v pohodlí vašeho pokoje, čím ušetříte nejen náklady na pohonné hmoty, ale také spoustu času. A také si nemusíte pořizovat žádné drahé učebnice, protože veškeré podklady, které budete k výuce potřebovat, vám daná osoba pošle třeba na vaši internetovou poštu a podobně.

Má to i své nevýhody ?

Samozřejmě, že se i na tomto způsobu vyučování najdou jisté nevýhody. A to hlavní je, že takto nelze doučovat veškeré předměty. Protože když potřebuje nějaký student pochopit třeba matematiku, tak potřebuje, aby mu to ten učitel ukázal na příkladech a zvláště pokud jde o geometrii, která, aniž by to daný student viděl, prostě naučit nejde.

Doučování dětí

Nikdo není dokonalý, a tak ani vaše děti nemohou být géniové ve všech oborech. V něčem vynikají a v něčem mají takový problém, že potřebují poradit.

Co předchází doučování?

Autor obrázku: Jörg Weingrill

Samozřejmě, že pokud dítě něco neví, tak by se měl zeptat vyučujícího, aby mu to ještě jednou zopakoval. Matematika, chemie, účetnictví, angličtina, ekonomie, odvětví se záludnostmi je spousta… Pokud mu to učitel vysvětlí znovu a dítě se stále nechytá, tak začíná mít problém. A jak se zachová?

1. Obrátí na některého ze svých spolužáků, kterému je učivo jasné a tak by to mohlo vašemu dítěti podat jako rovnocenný rádce. A v takovém případě mohou nastat dvě situace:

a) Ani tento žák nechápe toto učivo. A po průzkumu zjišťuje, že se z celé třídy najde pouze jedno, dvě děti, které rozumí – tak pak je problém v učiteli a ne v tom, že je vaše dítě nechápavé.

b) Tento žák to chápe a chce vašemu dítěti pomoc, ale vysvětluje mu to po několikáté a vaše dítě se stále nechytá. Vysvětlující přestane mít trpělivost.

2. Když dítě nenajde správné vysvětlení ani u svých spolužáků, tak ho nenapadne nikdo jiný, než rodiče (popř. chytrá babička, která žije ve společné domácnosti anebo poprosí někoho známého v okolí – třeba kluka ze sousedství). Ale problém může opět nastat, protože rodič bývá často zaneprázdněn svou prací a i když se třeba rozhodne, že chce svému dítěti pomoci, tak velmi často zjišťuje, že tohle učivo už je samému cizí, přece jenom je to nějaký ten pátek, co studoval.

Co máme jako rodiče udělat potom?

Když už jsme vyzkoušeli všechny možné i nemožné situace a stále svému dítěti nemůžete vysvětlit dané učivo, tak nezbývá nic jiného, než investovat nějaké peníze do učitele či jiného studovaného člověka, aby to vašemu dítěti vysvětlil. Problémem je, že pak se dítě může cítit špatně, protože je „hloupé“ když musí mít zvláštního učitele. Samozřejmě jde jen o to, jak to svému dítěti podáte.

Jak vybrat správného učitele na doučování?

Pokud dítě bylo nespokojeno s vysvětlením učitele, který mu učivo vysvětloval jako první, je zbytečné, aby šlo za ním. Učitel by učivo vysvětlil stejným způsobem a dítě by to stejně nechápalo. Každopádně jistou roli tu hraje i finanční obnos, který si daný učitel požaduje.

Také bychom měli dbát na to, aby měl nejen požadující znalosti, ale také, aby byl tomu dítěti sympatický. Když mu bude sympatický, tak se bude cítit dobře a nebude se bát zeptat se ho na nějakou věc znovu.