Kam s dětmi v zimě

By: Ri 13

V zimě je počasí samozřejmě takové, že se nic moc, kromě lyžování, bobování a bruslení venku dělat nedá, a pokud není sníh, tak jediné, co je možné, je chodit na procházky. Děti ale chtějí víc. Procházky pro ně nejsou až takovou zábavou, jako věc, která je baví, nebo motivuje.

Pokud se najde aktivita formou zábavy, pak jsou děti nadšené. V zimě se jim bude líbit na výtvarném kroužku, na keramice, v tělocvičně nebo třeba na literárním kroužku. Zní to sice pořádně nudně, ale literární kroužky jsou dneska naprosto o něčem jiném, než to, na co jsme byli zvyklí my, když jsme byli v dětském věku.

Kroužky jsou více promyšlené. Například v tom literárním se nejen čte, ale i hraje a to je to, co děti potřebují. Ony si chtějí hrát a ne jen sedět a poslouchat, co do nich někdo dostává. Proto jsou kroužky prolnuté s hraním, se začleňováním pohádkových postav do reality a také je velmi důležité, aby děti rozvíjely své myšlení a uměly se projevit i manuálně a proto mohou například vytvořit svůj vlastní komiks.

Kroužky, které jsou jednotvárné, děti nudí, proto jsou vymýšleny tak, aby se tam malí človíčkové těšili. V dnešní době je toho na výběr opravdu mnoho a děti si mohou vybrat z velkého množství zábavných kroužků, na které potom rády chodí.

Jakmile začne počasí trošku přát, je vhodné s dětmi vyrazit ven a sledovat, jaké akce se kde konají a co se zde může dít. V každém větším, ale i menším městě, se potom můžete těšit z různých dětských akcí, které se tu pro ně připravují. Většinou jsou tyto akce připravovány školkami, školami, obcemi, nebo občanskými sdruženími. Vymýšlí se po celý rok něco a už je minulostí fakt, že se něco koná pouze na Den dětí, 1.června. Děti rády soutěží a tak se pořádají soutěže, které se mohou konat jak venku, tak i třeba v tělocvičně. Většinou jsou připraveny odměny pro každého, kdo se účastní a nejen pro vítěze.

Angličtina v mateřské školce – 2. část

Angličtina v mateřské školce – 2. část

Cizí jazyk by měl vyučovat kvalifikovaný učitel, jeho znalosti by měly být aspoň na úrovni C1 tak, aby ho dotaz, který děti budou mít, nezaskočil a byl schopný dětem odpovědět. Jinak by nemělo cenu děti učit cizímu jazyku. Dále by to měl být člověk, kterého angličtina baví a tak by onen vnitřní zápal mohl přenést na děti. Velmi důležitá je i výslovnost, kterou má pedagog, měl by vyslovovat srozumitelně a pomalu, aby děti byly schopny vnímat rozdílné hlásky a napodobovat je.

Autor obrázku: Steven Depolo

Hodina by měla probíhat v dopoledních hodinách alespoň dvakrát týdně. V jedné hodině může dojít k rozšíření slovní zásoby a v té druhé k jejímu upevňování. Jedna hodina týdně je málo i proto, že dítě si doma s rodiči může a nemusí opakovat probírané učivo, a tak může na většinu nových slovíček, písniček a říkanek za týden zapomnět. Dále je vhodná třicetiminutová lekce angličtiny rozvržená tak, aby se skládala z rutinních prvků, jako je pozdrav, zahřívací aktivity, nová slovíčka, písničky, básničky či fráze (protože na počátku jsou děti ještě čilé a mohou lépe vnímat) a pak přejít na opakování a zábavné aktivity a na závěr se rozloučit.

Aktivity by se měly střídat po 5-7 minutách, protože děti mají kratší interval, kdy se soustředí, a proto by je to mohlo přestat bavit a mohly by začít zlobit. Z tohoto důvodu je lepší si nachystat více typů aktivity, aby děti zaujaly a mohly jim věnovat pozornost.

Někdy mohou mít rodiče vysoké požadavky a představují si, že se dítě naučí komunikovat, pak mohou být i zklamaní. Dítě by mělo umět zareagovat na určité pokyny v cizí řeči, naučí se řadu říkanek či písniček, svede kratičký dialog na dané téma, ale nemá představu o gramatice a bude trvat hodně dlouho, než začne jazyk samostatně používat.

Angličtina v mateřské školce – 1. část

Angličtina v mateřské školce – 1. část

Je adekvátní zařadit do předškolního věku cílené učení se cizímu jazyku? Podle některých rodičů vede k přetěžování dětí, podle jiných je to ideální nápad, protože dítě právě v tomto věku je schopno vnímat a učit se velmi rychle, někdy se přirovnává k houbě, která dokáže absorbovat velké kvantum vědomostí.

Ideální situace je, pokud se dítě učí mluvit dvěma jazyky zároveň, mluvíme o bilingvních dětech, kteří například vyrůstají s matkou Češkou a tatínkem Angličanem. Odmala tak slyší oba jazyky a není pro ně problém přirozeně přepnout kód z jednoho jazyka do druhého. Děti si cizí jazyk osvojí v pro ně příjemném prostředí, kde se cítí vesele, uvolněně a mohou se bez obav zapojovat do procesu vyučování. Učitel by se měl dětí zeptat, jestli mají nebo nemají zájem o výuku cizího jazyka, a ne plošně začít vyučovat i ty, kteří jsou třeba ještě hodně hraví a to, že se musí učit něco nového je spíše obtěžuje.

Jak nejlíp přiblížit angličtinu dětem předškolního věku?

Autor obrázku: Navy Hale Keiki School

V podobě her, písniček, kreslení s anglickými instrukcemi, v podobě aktivit, které jsou popisovány v anglickém jazyce, jde o to děti naladit tak, aby angličtinu vnímali jako něco hezkého a hravého, jako nějakou novou hru, ve které se budou moct zapojit a co budou moc třeba doma s maminkou  a tatínkem procvičovat. Důležité je, aby dítě mělo angličtinu rádo a na hodiny se těšilo. S tím učiteli pomohou názorné pomůcky, jako jsou obrázky, postavičky, pantomima, mimika, změna polohy hlasu. Když učitel vypráví česky a má maňáska nebo loutku, která umí jenom anglicky, děti si na to rychle zvyknou a přijmou novou postavičku jako anglického mluvčího. Ten bude tím víc  oblíbený, čím víc se bude s dětmi hrát, mazlit, komunikovat, zapojovat do her a pomáhat jim. Pak bude prvkem, na který se děti budou těšit.

Další velkou motivací jsou písničky, které se mohu stát součástí každodenní nebo každohodinové rutiny. Budou natolik známé, že je děti budou přijímat jako něco samozřejmé a vryjí se jim do paměti. Například písničku, kterou se pozdraví s učitelkou a loutkou nebo taky rozloučkovou písničku je velmi vhodné zařadit na začátek a konec výuky, protože dítě ví, co se bude dít a těší se na ni.

Nadané děti

Nadané děti

Mnoho rodičů si postupem času vývoje jejich potomků všímají, že jsou něčím výjimeční. Někdy se jedná o takové věci, jako je, že se dokáže naučit v raném věku písmenka, takže dokáže velmi brzy číst. Někdy třeba i  dříve než nastoupí do školy.

Autor obrázku: KOMUnews

Většinou si s těmito dětmi časem běžní učitelé neví rady, protože většinu učiva zvládá jako nic. Pak to buď rodiče řeší speciálními školami zaměřenými právě na tyto nadané dětičky. A v jiných případech škola umožňuje přeskočit ročník, či spojit dva ročníky v jeden.

Jindy se jedná o sportovní nadání, kdy jsou děti schopny překonávat různé sportovní cíle bez větší námahy či snahy. No, prostě, jde jim to samo od sebe.

Dalším nadáním může u dětí být nadání pro hudbu či zpěv. Dokáží se velmi rychle učit všechny náležitosti potřebné k výuce hudbu. A v následném studiu jim jde, například hra na klavír, klávesy, akordeon, flétnu či jakýkoliv jiný druh hudebního nástroje, doslova samo. Mívají úspěch i při různých hudebních soutěžích a akcích.

Co se týče dětí nadaných v oblasti zpěvu, pak Vás i v dětských letech může Vaše dítko mile překvapit, jak libý zvuk bude mít jejich hlásek.

Autor obrázku: Lindsay Wilson

Pokud se jedná o nadání, které dokáží dále rozvíjet učitelé na jednotlivé oblasti, přímo zaměřeni, bude jejich talent oceněn od všech blízkých i všech okolních na celém světě.

Každé dítě je svým způsobem něčím nadané. Stačí malá drobnost či odchylka od běžného způsobu života a hned je tu nadání na něco, co ostatním nejde tak dobře, jako Vašemu potomkovi. Může jít například o to, že rychleji poskládá kostičky do komínku, navleče korálky na nitku, dokáže vytvářet různé obrazce pomocí hraček, kostiček či pouze z papíru.

Nadání se může projevovat mnoha způsoby a každou maličkostí, kterou se odlišuje od normálu, je samotné dítě velice nadšeno. Dokonce můžou mít některé děti nadání na vaření, na úklid i na obyčejné odpočívání a lenošení.

Takže pokud Vaše dítko nějakým nadáním oplývá, podpořte ho zapsáním na různé kroužky, které jeho konkrétní nadání dokáže rozvíjet. Výjimku zřejmě rodiče u svch dětí udělají pouze v právě zmíněném lenošení…

I dítě, které nemá zrovna nadání na něco významného, ale jen na určitou maličkost, neznamená to, že je o to míň důležité pro svou rodinu, přátelé a nejbližší okolí. Právě naopak. Každá maličkost je důležitá!