Nástup do školy versus odložení školní docházky

Nástup do školy versus odložení školní docházky

Autor obrázku: Dennis Brekke

Rodiče mají ambice své dítě dát do školy úderem šesti let, ale je velmi důležité zvážit, zda je dítě dostatečně zralé, jak po stránky emocionální, tak po stránce motorické, sociální, logopedické. Správné načasování počátku školní docházky je nesmírně důležité a předčasný nástup, jakož i zbytečný odklad školní docházky může poznamenávat osobnost našeho dítěte na dlouhou dobu. Rodiče by měli konzultovat záležitost s třídním účitelem, s logopedem, s učitelem, který má dítě na kroužky, ale taky nezapomínat v případě pochyb navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu.

Pokud se i tak zjistí, že v průběhu roku dítě nestíhá plnit své úkoly, tak se může vrátit zpět do školky. Ale pak tento přechod vnímá velmi bolestivě, protože často dochází k posměškům ze strany spolužáků. Proto bychom měli dostatečně dopředu zvážit, zda není odklad školní odcházky aktuální právě pro naše dítě.

Ve školce mají učitelky dostatečné srovnání s ostatními dětmi, to rodičům doma chybí. Děti dělají i testy školní zralosti, kde se problémy projeví. Většinou kreslí lidskou postavu, napodobují psací písmo atd. Test zjišťuje grafomotorický vývoj, koordinaci očí a ruky – ta je důležitá pro nácvik psaní, které děti čeká v první třídě.

Když má nastoupit dítě do školy, musíme si uvědomit, že prodělá řadu změn, jde o důležitý mezník v jeho životě. Dítě je samostatnější, dokáže vyhodnotit řadu situací a regulovat své emoce,  přechází k logickému myšlení. Díky Filipínské míře, kdy si dítě dosáhne přes svou hlavu na ucho, můžeme zjistit, jestli dosáhlo fyzické zralosti a dostatečných tělesných proporcí.

Autor obrázku: Jessie Pearl

Když chceme po hravém dítěti, aby si něco zapamatovalo, má z toho v hlavě guláš a nechápe, co po něm chceme. Pokud je dítě hravé, budou ho každodenní povinnosti, záměrné učení se, soustředění ve škole, velmi vyčerpávat. Protože se nedokáže dlouho soustředit, bývá zpomalené, roztěkané a spolužáci ho často neberou, protože za ostatními zaostává. Výsledkem takového tlaku může být stres, dlouhá domácí příprava na školu a tím pádem se dítě přetěžuje a pomalu ale jistě získává ke škole odpor, který může vyústit až v psychomatické obtíže – může se začít pomočovat, zvracet, záměrně stagnovat ve vývoji atd.

Tehdy by si rodiče měli uvědomit, zda by neměli požádat o dodatečný odklad školní docházky. To by měl navrhnout i třídní učitel. Samotní spolužáci budou takový návrat komentovat nevhodnými narážkami, ale je tu rodina a nejbližší okolí, aby svému dítěti poskytli ochranu před dalším psychickým zatížením.  Není to chyba dítěte. Ta nastala při odhadu školní zralosti nebo odmítnutí doporučení mateřské školy či psychologa v pedagogicko-psychologické poradně.  I když je to krok vnímaný jako značně nepopulární, je účinný a může dítě vrátit zpět do kolektu a příští rok z něj může být úspěšný školák, který za dobu jednoho roku dozrál a tím, že svými vědomostmi a schopnostmi převyšuje většinu spolužáků, získal taky ztracené sebevědomí.

Denní režim

Denní režim

Již od raného věku byste Vašim dětem měly vštěpovat určitý denní režim. V pozdějších letech Vám za to budou rozhodně vděčnější, než v době, kdy s tím započnete. V té době je to totiž vůbec nebude bavit dodržovat a budou se ho za každou cenu snažit porušovat.

Od rána až do večera

Ráno poté, co děti vstanou, by si měly jít opláchnout obličej i ruce a učesat vlásky. Následuje snídaně, čištění zoubků a opětovné umytí paciček a pusinky po snídani.

V době, kdy Vy, rodiče, vaříte oběd, si mohou děti nerušeně hrát, nebo pomáhat s domácími pracemi, či krátkou návštěvou dětského hřiště.

Autor obrázku: Emran Kassim

Před obědem znovu umýt ruce, protože nikdy nevíte, v čem se jejich neposedné ručičky „hrabaly“ a sahat do talíře na jídlo je velmi často jejich oblíbenou činností. A totéž mytí platí i po jakémkoliv jídle, protože jejich upatlané ruce a pusinka neskýtají právě hezký pohled.

Po obědě trocha spánku a poté můžete v poklidu vyrazit ven na hřiště, procházku, návštěvy příbuzných a přátel. Prostě cokoliv Vás jen napadne.

Když se v podvečer vrátíte domů, nechte opláchnout děti umazané ručky před podáváním večeře.

Při večeři stihnou děti v poklidu zkouknout i nějakou tu kreslenou pohádku, než nastane čas, aby se převlékly do pyžámek a se sladkou pusinkou od Vás, ulehly do postýlek ke spánku.

Někteří rodiče preferují čistění zoubků po každém hlavním jídle, ale u menších dětí je lepší začínat spíše ráno a večer. Nezapomínejte raději dodržovat mytí ručiček před a po jídle a totéž platí i po použití toalety. Pokud se těmto základním zásadám děti nenaučily a neosvojí si je, ostatní ve Vašem okolí řeknou, že jejich chování je nehygienické anebo, že jsou malá „čuňátka“.

Dalším soukromým pravidlem by mělo být, abyste nedávaly dětem sladkosti před obědem a těsně po a před večeří. Poděkují Vám za to dětské zoubky, a Vám to usnadní přemýšlení nad tím, proč.

Vaše dítko odmítá konzumovat hlavní jídlo. Odpověď? Je nacpané sladkostmi a na jiné jídlo již nemá ani pomyšlení.

Nepřehánějte to však s příliš mnoha pravidly. Těch pár základních zcela postačí k všeobecné spokojenosti a zdravému vývoji Vašich dětí.

Nákupy vs. děti

Nákupy vs. děti

Také s úsměvem vzpomínáte na Vaše dětská léta, kdy Vás maminky a tatíkové vyslali do obchodu nakoupit? Pak Vás dozajista vyzbrojili lístečkem, na němž Vám pečlivě poznamenali, co vše máte nakoupit a malou peněženkou s dostatkem peněz, z nichž Vám vždy ještě zbylo dost na nějakou tu dobrůtku a síťovanou taštičkou.

Autor obrázku: Michael McCauslin

V dnešní době se spíše rodiče obávají „pirátů silnic“, kteří by mohli srazit jejich milované dítě na přechodu, a proto buď své dítě doprovodí, nebo se do obchodu raději vypraví sami.

Tam, kde není přílišný silniční provoz se stále můžeme setkávat s nákupním seznamem zastrčeným v kapsičce, igelitovou taškou v ruce, penězmi pečlivě uschovanými v peněžence a klopýtajícím školáčkem po chodníku.

Dříve bývaly nejčastějšími položkami na nákupním seznamu:

chléb

– rohlíky

– mléko

– máslo

– sušenka

Dnes tam uvidíte téměř totéž, akorát k tomu přibudou další potřebné ingredience do jídel, na něž maminky při vaření zapomněly nebo jim došly.

Dříve se spousta věcí pěstovala a vyráběla doma, jako např. :

– brambory a další zelenina

– mléko a mléčné výrobky

– vajíčka

– zavařeniny

– uzeniny

A dnes se lidé spíše spoléhají na hotová jídla, nebo polotovary a navíc vše stojí o mnoho více než kdysi.

Takže, milý rodičové, klidně pošlete Vaše dítko do obchodu, ale raději starší, u nichž víte, že budou dbát na bezpečnou cestu do i z obchodu a hlavně je nezapomeňte vybavit dostatkem financí, protože při dnešní drahotě se může snadno stát, že Vám domů dítě přinese pouze polovinu věcí.

Nejhlavnější však je onen nákupní seznam, protože jinak Vaše dítko nakoupí pouze pár maličkostí z důvodu své obrovské zapomnětlivosti.

Vztahy a rodina

Vztahy a rodina

Jak definovat vztahy v rodině? Jsou vztahy různé, někde se rodiny milují a daly by za sebe život a jinde by se navzájem povraždily.

Jak je to vůbec možné?

Je to tím, že jsme každý jiný a každý jinak přijímáme různé situace. Většinou se rodiny hádají buď kvůli penězům, nebo kvůli majetku, protože soupeří, kdo toho dostane nejvíc.

Autor obrázku: ramsey beyer

Přitom, proč se tohle děje..  i když si za to někdy můžou sami rodiče. Třeba ti, kteří vztahy tímto v rodinách pomalu a jistě rozvracejí. Řeknou: „Dům dostane ten, kdo se o nás na stará kolena postará!“ Mezi dětmi to vyvolává určité emoce a už přemýšlejí nad tím, jak dostat celý dům, místo toho, aby rodiče řekly: „Tak tady naše dcera dostane polovinu domu a tady náš syn také polovinu domu, aby to bylo spravedlivé.“

Ale to ne, tak to prostě v dnešním světě nefunguje. Kolikrát se o dědictví přihlásí i příbuzní, které jste celý život neviděli, ale vidí peníze a problém je na světě. Samozřejmě, dá se tomu zabránit závětí, ale je to na dlouhé lokty a pření mezi rodinou či sourozenci o majetek určitě není žádná procházka růžovým sadem.

Sama do dnes nechápu proč, a co tohle zapříčinilo, dřív to takhle nefungovalo. Dřív se rodina majetku radši vzdávala, aby s tím neměli zbytečné starosti… jestli to je dnešní zlou dobou, že člověk žije z almužny a musí vyžít, protože mu nic jiného nezbude, tak proč si nepřilepšit? Pokud by to bylo soupeření mezi cizími lidmi, chápu to, ale pokud je soupeření o majetek a peníze v rodině … rozhodně mi nějaký dům nebo peníze nestojí za ty všechny nervy a soudní tahanice.

„Obdivuji“ ty lidi, kteří tohle podstupují kvůli pár miliónů nebo spíše po rozdělení majetku do více sourozenců kvůli pár statisícům, které dnes neznamenají už tolik peněz, jako dřív.

Hold mám asi opravdu starou školu a myslím si, že by se v tomhle ohledu měli nad sebou všichni, kdo tohle téma dobře znají zamyslet a popřemýšlet o tom, jestli to není trochu nelidské.

Vím, lidi jsou různí, 100 lidí, 100názorů a tradic, ale opravdu mi to přijde vůči rodině velmi vulgární a vězte, že rodina je ve vašem životě to nejdůležitější a vše co na tomto světě máte a podle toho bychom se měli všichni chovat, a ne se o domy a peníze rvát, jako o kus mršiny.

Michaela Červená

Děti a dovolená

Děti a dovolená

Dostaly jste v zaměstnání v tomto letním období dovolenou a přemýšlíte nad tím, co podniknout, abyste zabavily samy sebe i Vaše dítka? Máte mnoho možností, z nichž můžete vybírat.

I bez peněz to jde

Pokud je Váš rodinný rozpočet napjatější a neplánujete právě vyrazit někam k moři, postačí vyrazit na jednodenní výlet někam za kulturou.

Autor obrázku: Honza Soukup

Někdy však zcela postačí zapakovat deku, náhradní oblečení pro děti, pití, nějakou tu svačinku, ručník, pár drobných na zmrzlinku a hurá někam k vodě či na pouhý odpolední či celodenní piknik.

Někteří z Vás, kteří mají možnost vyrazit na chalupu nebo chatu, poberete, co je třeba a bez rozmýšlení tam odjedete. Tam si něco dobrého ugrilujete, zatímco Vaši potomci si užívají řádění na zahrádce, pískovišti nebo v bazénu.

Zábava pro všechny

Snažte se aktivně zapojovat do herních aktivit Vašich dětí. Dozajista si užijete společně spousty legrace a navíc společně strávené chvíle upevní Váš vzájemný vztah. Dovolená je právě od toho, abyste co nejvíce času strávily s rodinou a odpočinkem.

Zatímco si Vaši děti hrají na hřišti, Vy můžete v poklidu odpočívat nedaleko na dece při čtení časopisů, knížek či luštěním křížovek. Večer pak máte jistotu, že Vaše dítka budou po celodenním dovádění, tak unavení, že budou večer téměř spát ve stoje. Takže jakmile děti uložíte, můžete se v poklidu věnovat svým partnerům. Posedět si venku při měsíčku se sklenkou vína nebo piva, dokáže velmi snadno navodit velmi romantickou atmosféru.

Neměly byste však Vaši rodinnou dovolenou trávit zavření doma, ven vycházet pouze na nákupy nebo jen hodinové vyběhnutí s dětmi na dětské hřiště. Po čase byste nenáviděly samy sebe za lenivost a Vaše děti, Vás, za netečnost, nudu a nezájem o jejich osobu.

Domácí masky v boji proti akné

Domácí masky v boji proti akné

Autor obrázku: Caitlin Regan

Hodně dívek i kluků trpí na akné, mnoho z nich ale zatím nevyzkoušelo žádnou domácí pleťovou masku. Akné není lehké se zbavit, ale existují masky, které si můžeš udělat sama doma a pleti přímo pohádkově pomůžou.

Pokud trpí ale opravdu rozsáhlým akné, pak pleti nepomůže sebelepší maska. Také je potřeba zjistit svůj důvod akné. Pokud není o pleť dostatečně pečováno, pak pleťová maska zabere, pokud je původ akné spíš po hormonové stránce, zkus zajít za dermatoložkou a až poté léčbu doplňovat i maskami.

Důležitým krokem u každé masky je to, aby pleť byla dokonale odlíčená a vyčistěná. Jinak účinky nebudou žádné.

Kvasnice

Rozmělněné droždí smíchej s vodou. Poté nanes na pleť. I když ti to nebude zrovna dvakrát vonět, účinky jsou přímo kouzelné. Droždí tvou pleť vyčistí, má protizánětlivé účinky a zanechá hladkou pleť. Proto se určitě nenech zastrašit vůní a vyzkoušej to.

Okurka proti mastnotě

Nastrouhej salátovou okurku, její šťávu pak smíchej s několika lžícemi bílého jogurtu nebo tvarohu a citronové šťávy. Vše míchej spíše do hustší konzistence. Poté směs nanes na pleť a nech ji zaschnout. Maska pomůže při otocích očí, kruzích pod očima, zbaví pleť přebytečného mazu.

Maska z aspirinu

Maska z aspirinu tvou pleť rozjasní a pomůže i proti akné. Pokud máš ale na obličeji z akné krvavé stroupky, s touto maskou bys měla počkat, než se tvá pleť alespoň trochu uzdraví.

Do skleničky dej 2-3 tablety aspirinu, zalij lžičkou vody a nech prášky rozpustit. Poté smíchej s 1-2 lžičkami medu. Tuto hustou hmotu si pak nanes na obličej. Masku po 15 minutách důkladně smyj vlažnou vodou.

Angličtina v mateřské školce – 2. část

Angličtina v mateřské školce – 2. část

Cizí jazyk by měl vyučovat kvalifikovaný učitel, jeho znalosti by měly být aspoň na úrovni C1 tak, aby ho dotaz, který děti budou mít, nezaskočil a byl schopný dětem odpovědět. Jinak by nemělo cenu děti učit cizímu jazyku. Dále by to měl být člověk, kterého angličtina baví a tak by onen vnitřní zápal mohl přenést na děti. Velmi důležitá je i výslovnost, kterou má pedagog, měl by vyslovovat srozumitelně a pomalu, aby děti byly schopny vnímat rozdílné hlásky a napodobovat je.

Autor obrázku: Steven Depolo

Hodina by měla probíhat v dopoledních hodinách alespoň dvakrát týdně. V jedné hodině může dojít k rozšíření slovní zásoby a v té druhé k jejímu upevňování. Jedna hodina týdně je málo i proto, že dítě si doma s rodiči může a nemusí opakovat probírané učivo, a tak může na většinu nových slovíček, písniček a říkanek za týden zapomnět. Dále je vhodná třicetiminutová lekce angličtiny rozvržená tak, aby se skládala z rutinních prvků, jako je pozdrav, zahřívací aktivity, nová slovíčka, písničky, básničky či fráze (protože na počátku jsou děti ještě čilé a mohou lépe vnímat) a pak přejít na opakování a zábavné aktivity a na závěr se rozloučit.

Aktivity by se měly střídat po 5-7 minutách, protože děti mají kratší interval, kdy se soustředí, a proto by je to mohlo přestat bavit a mohly by začít zlobit. Z tohoto důvodu je lepší si nachystat více typů aktivity, aby děti zaujaly a mohly jim věnovat pozornost.

Někdy mohou mít rodiče vysoké požadavky a představují si, že se dítě naučí komunikovat, pak mohou být i zklamaní. Dítě by mělo umět zareagovat na určité pokyny v cizí řeči, naučí se řadu říkanek či písniček, svede kratičký dialog na dané téma, ale nemá představu o gramatice a bude trvat hodně dlouho, než začne jazyk samostatně používat.

Angličtina v mateřské školce – 1. část

Angličtina v mateřské školce – 1. část

Je adekvátní zařadit do předškolního věku cílené učení se cizímu jazyku? Podle některých rodičů vede k přetěžování dětí, podle jiných je to ideální nápad, protože dítě právě v tomto věku je schopno vnímat a učit se velmi rychle, někdy se přirovnává k houbě, která dokáže absorbovat velké kvantum vědomostí.

Ideální situace je, pokud se dítě učí mluvit dvěma jazyky zároveň, mluvíme o bilingvních dětech, kteří například vyrůstají s matkou Češkou a tatínkem Angličanem. Odmala tak slyší oba jazyky a není pro ně problém přirozeně přepnout kód z jednoho jazyka do druhého. Děti si cizí jazyk osvojí v pro ně příjemném prostředí, kde se cítí vesele, uvolněně a mohou se bez obav zapojovat do procesu vyučování. Učitel by se měl dětí zeptat, jestli mají nebo nemají zájem o výuku cizího jazyka, a ne plošně začít vyučovat i ty, kteří jsou třeba ještě hodně hraví a to, že se musí učit něco nového je spíše obtěžuje.

Jak nejlíp přiblížit angličtinu dětem předškolního věku?

Autor obrázku: Navy Hale Keiki School

V podobě her, písniček, kreslení s anglickými instrukcemi, v podobě aktivit, které jsou popisovány v anglickém jazyce, jde o to děti naladit tak, aby angličtinu vnímali jako něco hezkého a hravého, jako nějakou novou hru, ve které se budou moct zapojit a co budou moc třeba doma s maminkou  a tatínkem procvičovat. Důležité je, aby dítě mělo angličtinu rádo a na hodiny se těšilo. S tím učiteli pomohou názorné pomůcky, jako jsou obrázky, postavičky, pantomima, mimika, změna polohy hlasu. Když učitel vypráví česky a má maňáska nebo loutku, která umí jenom anglicky, děti si na to rychle zvyknou a přijmou novou postavičku jako anglického mluvčího. Ten bude tím víc  oblíbený, čím víc se bude s dětmi hrát, mazlit, komunikovat, zapojovat do her a pomáhat jim. Pak bude prvkem, na který se děti budou těšit.

Další velkou motivací jsou písničky, které se mohu stát součástí každodenní nebo každohodinové rutiny. Budou natolik známé, že je děti budou přijímat jako něco samozřejmé a vryjí se jim do paměti. Například písničku, kterou se pozdraví s učitelkou a loutkou nebo taky rozloučkovou písničku je velmi vhodné zařadit na začátek a konec výuky, protože dítě ví, co se bude dít a těší se na ni.

Učíte se doma s dětmi?

Učíte se doma s dětmi?

Touto otázkou Vás zcela jistě poctí kdekdo z Vašeho blízkého okolí. Je úplně jedno, zda mají na mysli Vašeho mladšího potomka, který se začíná připravovat do mateřské školky, nebo toho staršího, který již chodí na základní, střední, učňovskou či vysokou školu. Pořád by mělo platit nepsané pravidlo, že byste se měli Vašim dětem plně věnovat, co se jejich studia týče.

U těch menších a mladších je nutné trénovat učení

– rozlišování barev

počítat do pěti a později i více

– napsat křestní jméno dítěte

– správné stolování

– jíst lžící

– chodit na toaletu

 

U starších, již studujících, jsou to různé školní předměty, a i v tomto případě je nutné, abyste s nimi pečlivě procházeli předmět po předmětu a pokusili se jim pomoci a vysvětlit jim to, čemu nerozumí.

Jednou z forem učení se s dětmi může být i tzv. přezkoušení v klidném domácím prostředí z předmětů, z nichž mají být následující vyučovací hodinu zkoušeni, nebo psát „písemku“ či test. Zároven to pomáhá látku si lépe zapamatovat a zopakují si nahlas, co se již naučili.

Autor obrázku: Maxime Mc Duff

Pokud si, Vy rodiče, některou školní látku již moc nepamatujete, nestyďte se nahlédnout do učebnic nebo sešitů Vašich dětí. I starší sourozenci rádi pomohou a poradí. A pokud ani učebnice a sešity nestačí, na internetu je mnoho odkazů, kde zcela jistě najdete, co potřebujete.

Neodhánějte Vaše děti od sebe s poznámkami typu: „Chodíš do školy ty, nebo já?“ Budou si připadat odstrkované a budou mít pocit, že Vás nezajímá jejich školní prospěch. Nezapomeňte každý školní den kontrolovat žákovské knížky či studijní průkazy a nepeskujte je za špatné známky. Mají čas na to, si známku opravit a navíc žádný učený z nebe nespadl.

Pokud se budete dostatečně zajímat o jejich prospěch ve škole a pomáhat jim se učit, pak na otázku, zda se s nimi doma učíte – můžete s klidným svědomím odvětit – ANO!

Přeprava dětí

Přeprava dětí

Blíží se nástup Vašeho dítka do školky či školy, a Vy řešíte otázku, jak efektivně přepravovat děti na místo určení? Pokud se tyto školky a školy nacházejí v okolí Vašeho bydliště, jste většinou těchto starostí ušetřeni. V opačném případě Vás čeká důležité rozhodování.

Můžete zvolit několik variant

Jednou z nich je pomocí autobusů, MHD a metrem ve větších městech. U menších dětí je nutný doprovod po celou dobu přepravní jízdy. Nejproblematičtější však bývá právě samotná jízda, kterýmkoliv dopravním prostředkem. Děti jen velmi neradi poslušně usednou na sedadlo. Právě naopak, budou se vrtět, poskakovat, přecházet od jednoho sedadla k druhému (v případě MHD a metra). Přestože se jim budete opakovaně snažit vštěpovat zásady slušného chování, tak i přesto si můžete být jisti, že to jedním uchem pustí tam a druhým zase ven.

Autor obrázku: Bill Ward

Každý rodič, který je časově omezen svým nástupem i odchodem do zaměstnání, se však snaží dělat vše pro to, aby se zvládly jejich děti přepravovat do školy co nejdříve samy. Někteří rodiče to zase řeší tak, že pokud s jejich dítětem chodí do stejné školy starší sourozenec, dají je pod dohled jim, a nebo jiné mamince – kamarádce či příbuzné, která na ně dohlédne a doprovodí je tam i zpět.

Co se týče maminek, které se musí přepravovat s dětmi autobusy a ještě navíc i s kočárkem, je to pro ně velice komplikované. Musejí žádat řidiče autobusu (MHD), aby jim otevřel dveře v místech, kde je určeno místo pro kočárky, a poté někoho poprosit, aby jim s kočárkem pomohl dovnitř. Proto se raději v těchto případech snaží maminky tomuto druhu cestování vyhýbat a u MHD raději posunují čas odjezdu tak, aby nastupovali do nízkopodlažních vozidel a nemuseli tak žádat nikoho o pomoc.

Ten, kdo má možnost odvést své ratolesti vlastním vozidlem, raději volí tuto variantu přepravy – je to pohodlnější, rychlejší a bez zbytečných komplikací.